Lärarhandledning för bygg och anläggning

Byggnadsarbetare

Mål

Mål med uppgiften är att ge eleverna en djupare förståelse hur det är att arbeta som byggnadsarbetare.

Uppgift till eleverna

Diskutera filmen med eleverna och låt dem prova att gjuta en cementfigur.

Förberedelser för dig som pedagog

  • Finbetong och något att ösa med
  • Vatten
  • En hink att blanda i och något att röra med
  • Plasthandskar (och munskydd om du ska hålla till inomhus)
  • Matolja och pensel
  • Stämjärn
  • Formar (exempel på sådant som du har hemma. Yoghurtburkar, pringles rör, crème fraicheburkar eller hinkar i olika storlekar.

Exempel på lektion

Så här kan ni lägga upp lektionstillfället:

  1. Visa filmen om byggnadsarbetare.
  2. Diskutera med eleverna:
  • Vad de tror om branschen.
  • Vad de tror om branschens utveckling i framtiden.
  • Vilka egenskaper är det bra att ha om du vill arbeta inom denna bransch?
  1. Nu är det dags att låta eleverna gjuta själva.
  2. Låt eleverna hälla betongen i en hink och späd försiktigt med vatten. Konsistensen ska bli som fast havregrynsgröt. Tips: häll i vattnet först och tillsätt sedan lite betong i taget, när du blandar för hand. När eleverna använder en mindre mängd betong är det inga problem att blanda den för hand. I instruktionerna står det ofta tvärtom, att du ska börja med betongen och sen hälla i vattnet, men då blir det väldigt tungt att blanda för hand.
  3. Eleverna tar fram den form de ska gjuta i.
  4. De ska pensla formen med lite matolja innan, på så sätt släpper betongen lättare när den stelnat.
  5. Torka av formen med lite papper efter att den är penslad. För mycket olja kan lägga sig som en hinna över betongen.
  6. Packa betongen ordentligt i formen genom att slå den mot bordet för att få bort luftbubblor. När eleven tittar på betongen, när de slår formen mot bordet, ska de se små bubblor komma upp. Vill de ha en helt slät betong ska de fortsätta ända tills det inte längre kommer upp några bubblor. Vill de ha en mer ruff känsla behöver de inte vara lika noga med bubblorna.
  7. Om eleverna vill använda en innerform, för att skapa en ihålighet, behöver de hålla den på plats genom att antingen tejpa fast den eller lägga en tyngd på. Det finns annars en risk att den flyter upp när betongen stelnar. Tänk på om innerformen ska tas bort sen, är det viktigt att smörja även denna med olja utvändigt, annars blir det svårt att få loss.
  8. Nu ska formen få torka.

När betongen ska stelna går det fort i små formar, betongen härdar på bara ett dygn medan i en lite större form kan de ta längre tid. Betong mår bra av att stelna långsamt. Ställ därför aldrig betongen i direkt solljus medan den torkar. Är det högsommar och varmt ute kan du med fördel täcka över med plast så går det lite långsammare. Eleverna kan gärna spraya lite vatten på sina alster under torktiden så de inte torkar för snabbt.

Tips

  • Tänk på att allt mönster i formen syns på gjutningen. Slipa bort eventuell text eller dylikt i formen med sandpapper eller stämjärn.
  • Rengör verktygen direkt efter att du är färdig med dem, annars härdar betongen på dem.

Lycka till.

 

Eleven kan slå upp orden som finns inom yrket för ytterligare fördjupning av yrket.

  • APL
  • Arbetsmiljö
  • Spektra
  • Byggbransch
  • Byggnadssnickare
  • Medelstort
  • Stabilt
  • Marknad
  • Produktion
  • Plastledning
  • Platschef
  • Arbetsledare
  • Huvudansvarig
  • Bostäder
  • ”slåss med näbbar och klor”
  • Positioner
  • Resurser
  • Bakgrund
  • Ambition
  • Hantverkare
  • Utbildad
  • Gjöt
  • Reglar
  • Akademisk
  • Praktisk
  • Murare
  • Betongarbetare
  • Ergonomi
  • Takläggare
  • Intern rekryterat
  • Förberedande
  • Bränna (betong)
  • Snickare